. New Elections in Cardiff .

by - November 18, 2014

Bismillah.

*Cardiff macam tahu tahu je yang dia kena kutuk. Previous entry baru mention yang Shah Alam lagi cantik dan bersih dari bandar di sini*


Sementara tunggu kawan amik untuk pergi ke tempat kerja, grab free newspaper dalam peti surat. Boleh isi masa terluang dari duduk termenung tak tentu hala. Baca header newspaper rasa macam nak tergelak. Hahaha.  Adeh, newspaper ni macam perli aku je.   

"CLEAN UP CARDIFF"



Bila baca newspaper ni baru tahu main reason kenapa Cardiff tak bersih dan cantik sedangkan sebelum ni dapat award City No. 1 in United Kingdom. Ini semua sebab faktor politik. Since Labour party take over Cardiff Council, dyorang tukar beberapa rules. Antaranya ialah tiada lagi street sweepers and charge dikenakan untuk kutipan sampah di kawasan perumahan sebanyak £15. Ohhhhhh... barulah faham-

So election pun nak dekat, Liberal Democrats (parti lawan) bring few agenda dalam usaha nak pancing undi local people dengan mengutarakan 5 point plan: 

1. Bring back street sweepers

2. Tougher enforcement on bags being left out on the wrong day (kat sini ada hari hari tertentu untuk keluarkan sampah dari dapur ke luar rumah. Jenis plastik sampah pun ikut barang yang dibuang sama ada barang kitar semula (clear white) / general waste (hitam).

3. More regular street cleaning after collection. 

4. Srap the £15 bulky waste fee.

5. More regular spraying to get rid of graffiti and weeds. 


So kalau party ni menang next election,  mungkin Cardiff akan bersih dan cantik semula :)

You May Also Like

0 comments