I'm PREGNANT!

by - January 31, 2022

 Bismillah.

Alhamdulilah, alhamdulilah, alhamdulilah.

After almost 8 years TTC, Allah kurniakan rezeki mengandung.

SPEECHLESS..... 😢


Start penghujung 2021 memang cuba sedaya upaya dari segi mental dan fizikal untuk mengandung. Sebelum ni acuh tak acuh je. Tapi disebabkan umur pun dah mencecah angka 30, jadi tekad nak zuriat tu lebih tinggi. 

Selalu berdoa dekat Allah supaya dikurniakan zuriat secara normal tanpa perlu buat ivf. Kos ivf mencecah puluhan ribu ringgit. Belum lagi kena inject dekat badan sendiri banyak kali. Memang tak sanggup. Takut jarum 😖

Setiap kali lepas solat, selalu doa "Ya Allah, permudahkan aku untuk mengandung secara normal sesungguhnya aku tak mampu nak buat ivf dari segi mental, fizikal dan kewangan". Kalau nak buat ivf, perlu korbankan masa juga untuk follow up treatment dekat hospital. Sikit sebanyak confirm akan ganggu kerja hakiki. 

Bermula dari bulan Nov 2021, totally control sugar intake (no more teh ais for me 😭), kurangkan pengambilan nasi dan every week pergi cycling dengan husband. Susah sebenarnya nak tahan nafsu berhenti minum teh ais. Tapi demi zuriat, kena gagahkan juga. Alhamdulilah, sampai hari ni still tak minum teh ais lagi (almost 5 months).

Selain tu, aku pergi consult juga dengan doktor. Supplement apa yang diperlukan untuk cater nutrisi yang tak cukup dalam badan. Pernah baca dekat penulisan pakar O&G, kadang-kadang sesetengah orang hanya perlukan right supplement untuk membantu mereka mengandung. Jadi, ni salah satu effort yang aku buat.


26 Januari 2022

Bila waktu malam, suhu badan mendadak naik kepanasan. Tak boleh nak lena. Last last ajak husband tidur lantai beralaskan toto. Time ni dah delay period 3 hari. Jadi aku assume mungkin lambat period tu yang badan jadi panas.


27 Januari 2022

Bila pukul 10 pagi, tiba tiba jadi terlalu mengantuk sampai tak boleh buka mata. Dah berlanjutan selama seminggu. Aku sangat jarang tidur siang. Set alarm nak bangun pukul 11.35 pagi sbb nak daftar KL Car Free Day untuk event cycling Ahad nanti. Lepas dah berjaya daftar, sambung tidur sebab mata memang tak boleh nak buka and rasa terlalu mengantuk sampailah pkul 3.30 ptg, gagahkan diri juga bangun sebab tak solat zuhur lagi.

Rasa pelik. Terdetik nak check upt sebab alang-alang dah nak masuk toilet. Sepanjang 8 tahun kahwin, memang jarang aku check upt. Rasa tak lebih lima kali 😂

Bila check, laju je double line naik.

Aku syak mungkin upt ni rosak sebab dah beli dari 2 tahun lepas tapi tersimpan tak guna guna. Jadi aku was was dengan result tu walaupun aku dah double check.


28 Januari 2022

Bila husband dah pergi kerja, aku pergi ke farmasi yang berdekatan beli Digital Clear Blue. Upt brand ni memang mahal, tapi result accurate. Bila check, upt tulis 3+ 😍 Terus berdebar rasa plus takut. Tapi macam mana pun, still kena bagitahu husband sebab mesti dia pelik kalau tiba-tiba aku tak nak cycling Ahad ni.  Jadi aku buat small surprise note untuk bagitahu yang aku pregnant.








You May Also Like

0 comments