Tukar Cara Kita Berdoa

by - April 08, 2019


#Formula 1

Kalau sebelum ni kita selalu berdoa,

" Ya Allah, berikanlah aku kekuatan..."

Maka Allah akan sentiasa menguji kita untuk membuatkan kita lebih kuat. Jadi doa yang boleh kita perbetulkan ialah

"Ya Allah, lapangkan kesulitan yang aku hadapi ini....
"Ya Allah, keluarkanlah aku dari kesulitan ini....
"Ya Allah, bantulah aku....

#Formula 2

Kita selalu berdoa, " Ya Allah, berikanlah aku....

Jadi lepas ni kita tukar cara kita berdoa kepada, " Ya Allah, kurniakanlah aku...

Sebab apa? Sebab kalau kita sebut beri, maka bila bila masa Allah akan ambil balik. Tapi kita kita sebut kurnia, maka Allah akan kurniakan kita sesuatu sampai bila bila. InsyaAllah mudah mudahan.

#Formula 3

Selalu kita berdoa " Semoga dimurahkan rezeki".

Selepas ini, latih diri untuk berdoa "Semoga dilimpahkan rezeki yang berkat dan berpanjangan"

Kita kena yakin setiap doa kita Allah dengar dan akan dimakbulkan.

#Formula 4

Selain itu, kita selalu berdoa " Ya Allah, kurniakanlah kami zuriat yang soleh dan solehah".

Setiap kali itu jugalah kita akan stress dan kecewa bila doa kita tidak dimakbulkan Allah. Selama ini kita cuma minta pada Allah sekadar nikmat sahaja tanpa matlamat dan objektif.

Tukar cara kita berdoa kepada:

"Ya Allah, sekiranya dengan mempunyai zuriat dapat mendekatkan aku dengan diriMu, maka makbulkanlah Ya Allah. Sekiranya dengan mempunyai zuriat membuatkan Engkau lebih memandangku, maka kurniakanlah. Sekiranya dengan mempunyai zuriat membuatkan ibadahku lebih bertambah dan solatku lebih khusyuk, maka izinkanlah aku untuk meminjam nikmat ini Ya Allah. Kerana Engkau sahajalah sebaik-baik perancang dan Engkau tuhan yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang terbatas bagiku".

#Formula 5

Bila kita berdoa kita minta macam2 pada Allah sampai kita lupa untuk bersyukur dengan nikmat yang dah diberi. Jadi, bersyukur dengan nikmat Allah dan insyaAllah akan ditambah lagi. Contoh doa bersyukur:

" Ya Allah, aku bersyukur umurku masih panjang pada hari ini, maka Engkau jadikanlah hariku sebagai ibadah kepadaMu dan redhakanlah ia kepadaku Ya Allah".

You May Also Like

0 comments