Cara Mudah Dapatkan DEAN LIST

by - July 27, 2019

Post ni mungkin sesuai untuk adik-adik yg cuba improve diri waktu belajar dekat kampus. Yang dah bekerja pun boleh amalkan untuk membuatkan diri kita lebih yakin dan positif.

Waktu diploma dulu, mmg tak dinafikan lina ni a bit slow learner. Pointer pun suam suam kuku je.

Lepas keluar result sem 3, UiTM offer untuk student yg dapat pointer 3 and above untuk lompat terus masuk Degree. Nama program ni ialah Fast-Track Degree.

Risikonya ialah kalau tak dapat habiskan degree, korang lost kedua-duanya. No diploma, no degree.

Time ni tanpa fikir dua kali, terus terima tawaran UiTM.
Sebabnya?
* Nak keluar dari comfort zone
* Dapat jimat duit yuran & cost living
* Jimat masa 3 semester

Waktu masuk je sem degree, terus google cara nak improve diri. Salah satunya yang lina jumpa ialah baca Al-Quran.

Instead of baca al-quran page by page, lina pilih untuk ✨BACA YASSIN 1 KALI SEHARI✨. Dalam sehari ada 5 waktu solat. Dan lina akan pilih waktu solat yg rasa ada kelapangan.

Kesannya?

1. Alhamdulilah positif sangat. Waktu diploma tak pernah dean list, waktu degree dean list kecuali semester 3 je sbb lecturer ehem ehem (budak kelas confirm tahu kenapa🤣)

2. Waktu presentation pun lidah akan jadi lancar. Rasa confident dan tak gagap. Ni semua kesan baca surah Yassin sebab kita dah biasa keluarkan suara. Plus, kita yakin Allah tu ada untuk bantu kita.

3. Rezeki pun datang dari sumber yang tak disangka-sangka. Time belajar, duit pun salah satu components penting juga. Kebanyakkan duit habis dekat print dokumen je 😅. Dekat food court tmpt belajar dulu, ada sorang mak cik ni tiba-tiba dia biasakan panggil diri dia Mak. Bila nampak je lina, mesti dia bagi food. Kalau jumpa luar kampus pun, mesti dia akan cari apa yang ada dalam bag ni untuk bagi kat lina. Baik sungguh mak cik ni. Kawan-kawan yg lain pun naik hairan 😆

4. Hati akan rasa lapang dan tenang. Walaupun macam macam yg berlaku, tapi kita yakin Allah ada.

Banyak lagi kesan positifnya. Korang boleh cuba amalkan dan InsyaAllah akan nampak hasilnya ❤️ Jangan niat semata-mata untuk kepentingan diri kita shja, tapi lebih kepada kita melakukannya sebagai hamba Allah yg mengharapkan ihsanNYA.


You May Also Like

0 comments